EEN MUZIKALE REIS!

ÖSTERKE ACADEMIE

Een muzikale reis!

November/december 2021

De beroemde tennisser Novak Djokovic luistert naar klassieke muziek om zijn rust en concentratie te bevorderen. Klassieke muziek is niet weg te denken uit ons dagelijks leven.

Wie aan klassieke muziek denkt, denkt al snel aan the big three: Bach, Beethoven en Mozart. Maar Bach is meer dan barok en Beethoven meer dan de hond uit de gelijknamige filmreeks! Zo componeerde Bach bijvoorbeeld het prachtige Weihnachtsoratorium.

Hoe componeerde Bach het Weihnachtsoratorium?

Volgens Bachs beroemdste zoon, Carl Philipp Emanuel, werkte zijn vader altijd in een vaste volgorde bij het componeren van vocale muziek. Als eerste schreef hij de zangmelodie bij de tekst. Zo kon hij de muziek helemaal voegen naar de woorden en hun betekenis, door bijvoorbeeld sommige woorden te benadrukken met een opvallende wending in de muziek. Maar ook de rest van de muziek componeerde hij in de sfeer van de tekst. Dit hoor je duidelijk aan het begin van het Weihnachtsoratorium. In de eerste versie van het stuk zingt het koor “Tönet ihr Pauken, erschallet Trompeten” (Sla de pauken, laat de trompetten schallen), terwijl het orkest vreugdevol trompetgeschal en statige paukenslagen speelt als aankondiging van de feestdagen.

Te behandelen onderwerpen.

Komend najaar, dinsdag 16 en 23 november willen we onze Österke Academie starten met aandacht voor enkele vrouwelijke componisten/dirigenten en oorlogscomponisten en musici.

In de Advent, tijd groeiend naar Kerstmis, 30 november, 7 en 14 december zal het prachtige Weihnachtsoratorium behandeld worden. Wie wil er niet meer weten over de betekenis van de roffelende paukenslagen en schallende trompetten: de uitvoering van het feestelijke Weihnachtsoratorium, de absolute top van de barokensembles.

Inleider:

In de sacristie ’t Österke en/of in het kerkgebouw, Kerkplein 1 te Stramproy zal violiste mevr. Truus Bahnen-van Dael (tante van pastoor Notermans) ons hierover informeren. Het cursusmateriaal zal ondersteund worden met beeld- en geluidsfragmenten. We beginnen op dinsdag 16 november van 14.00-16.00 uur met 2 vrouwelijke componisten/dirigenten en oorlogscomponisten Antonia Brico en Frieda Belinfante, ook Andrée Bonhomme en Theo Olof zullen aan bod komen.

Programma’s en data dit najaar:

• dinsdag 16 november oorlogscomponisten en musici
  • dinsdag 23 november vrouwelijke componisten en dirigenten
  • dinsdag 30 november Weihnachtsoratorium
  • dinsdag 7 december Weihnachtsoratorium
  • dinsdag 14 december Weihnachtsoratorium

Dag en tijdstip:           dinsdag van 14.00-16.00 uur incl. koffie

Plaats:                         sacristie ’t Österke en/of kerk St. Willibrordus Kerkplein 1, Stramproy

Bijdrage cursus:          iedere dinsdag € 5,00 op de dag zelf te betalen, ofwel de gehele cursus (vijf middagen) € 20,00.

Opgeven:                     Graag willen wij weten hoeveel personen er aanwezig zijn tijdens iedere muziekmiddag i.v.m. 1,5 m. afstand.

Daarom s.v.p. opgeven vόόr maandag 1 november via mailadres marietkessels03@gmail.com  of t.gramaekers@kpnmail.nl

of telefonisch Tjeu Ramaekers 0495-562279 of Mariet Kessels 0495-562580.

Natuurlijk is het mooi als u kunt deelnemen aan alle cursusdagen maar dit is geen verplichting. U kunt ieder dagprogramma apart volgen.