Een muziekale reis begint

ÖSTERKE ACADEMIE

Een muzikale reis!

Het besmettelijke coronavirus heeft ons helaas er enkele maanden van weerhouden om aan de mooie muziekcursus van Truus Bahnen-van Dael deel te nemen. Maar nu willen we graag starten in maart 2022. Van harte zijn jullie uitgenodigd voor onderstaand programma.

Wie kent niet onderstaande bekende muziekprogramma’s?

“Maestro” wat door Frits Sissing gepresenteerd werd. Bekende Nederlanders zonder enige dirigeerervaring nemen het tegen elkaar op in deze muzikale afvalrace. Wie stuurt het orkest het beste……

“In de voetsporen van Beethoven” Terwijl tv-presentator Tijl Beckand geen muzikale opleiding heeft genoten en geen noot kan lezen, oefende, repeteerde en studeerde Tijl Beckand drie jaar lang zich een slag in de rondte om een jongensdroom waar te maken: als dirigent de Negende Symfonie van Beethoven dirigeren.

“Podium Witteman” Presenteert een praatprogramma over klassieke muziek dat een podium biedt aan ensembles en solisten en hun bijzondere verhalen. Hij omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek of jazz.

“Matthäus Passion” 34 uitvoeringen

Dit jaar vinden 34 uitvoeringen van de Matthäus Passion plaats in Nederland van 12 t/m 27 maart.

Wij hoeven niet zo ver te gaan, want inmiddels zal onze bekende violiste en deskundige muzieklerares  Truus Bahnen-van Dael uitleg geven over o.a. de Matthäus Passion, ondersteund door beeld- en geluidsfragmenten. We starten met Wolfgang Amadeus Mozart op dinsdag 22 maart om 14.00 uur in ’t Österke en/of in het kerkgebouw Kerkplein 1 te Stramproy.

Programma’s en data dit voorjaar:

–          22 maart:           Wolfgang Amadeus Mozart: ups en downs van een genie

–          5 april:               Johann Sebastian Bach: Matthäus Passion

–          19 april:             Franse componisten: Faure, Ravel, Pierne, Debussy, Stravinsky en Dukas

–          26 april:             componisten en hun volksmuziek als o.a.Bartok, Smetana, Ligete en Kodaly

Dag en tijdstip:           dinsdag van 14.00-16.00 uur incl. koffie

Plaats:                          sacristie ’t Österke en/of kerk St. Willibrordus Kerkplein 1, Stramproy

Bijdrage cursus:            iedere dinsdag € 5,00 op de dag zelf betalen, ofwel de gehele cursus (vier middagen) € 17,00.