ÖSTERKE ACADEMIE

Muziek luisteren!

Februari/maart 2024

Uitnodiging muziekmiddagen

Door de eeuwen heen zien we dat veranderingen en vernieuwingen in de schilder- en beeldhouwkunst eerder geaccepteerd worden dan in de muziek. Hoe zou dit komen?

Is het misschien omdat schilder- en beeldhouwkunst tastbaarder en zichtbaarder zijn dan de meer abstracte muziek?

En wat is er waar van de veel gehoorde uitspraak dat klassieke musici en liefhebbers van deze muziek moeilijk tot iets nieuws te bewegen zijn? Dat het bij hen lang(er) duurt voor ze iets mooi vinden? Een goed voorbeeld hiervan is de 4e symfonie van Brahms – die na vele malen uitgevoerd te zijn – pas enige genade in de ogen van het publiek kon vinden.

Het programma van deze cyclus biedt u misschien minder bekende, maar zeker niet minder mooie werken. Bent u ook benieuwd of Dvořák, buiten de 9e symfonie, nog andere prachtige muziek geschreven heeft? Wilt u kennismaken met de volksmuziek van Bartok of de Klezmer muziek of u laten verrassen op 5 maart?

Dan nodigen wij u graag uit voor onze middagen in Stramproy en wel op:

–           20 en 27 februari 2024: Edvard Grieg, Antonin Dvořák en Béla Bartók

–           5 maart 2024: Een goedemiddag in Stramproy

–           12 maart 2024: de Johannes Passie

Inleider:

In de sacristie ’t Österke, Kerkplein 1 te Stramproy zal violiste Truus Bahnen ons hierover informeren. Het cursusmateriaal zal ondersteund worden met beeld- en geluidsfragmenten. We beginnen op dinsdag 20 februari van 14.00-16.00 uur.

Dag en tijdstip:             dinsdag van 14.00-16.00 uur incl. koffie

Plaats:                          sacristie ’t Österke Kerkplein 1, Stramproy

Bijdrage cursus:            iedere dinsdag € 5,00 op de dag zelf te betalen, ofwel de gehele cursus (vier middagen) € 17,00.

Opgeven:                     Graag willen wij weten hoeveel personen er aanwezig zijn tijdens iedere muziekmiddag i.v.m. de voorbereiding.

Daarom s.v.p. opgeven vόόr donderdag 15 februari via mailadres:

marietkessels03@gmail.com

Met vriendelijke groet Truus en Jo Bahnen en Mariet Kessels