kerkproeverij: kennismaken met de kerk in Tungelroy

zaterdag 9 september 2017, 15:30 - 16:30

De landelijke actie ‘Kerkproeverij’ krijgt een heel bijzonder accent in de St. Barbarakerk in Tungelroy (Weert), a.s. zaterdag 9 september om 17.30 uur.

Dan wordt de eucharistieviering mede opgeluisterd door Anass Habib, die Arabisch-christelijke zang ten gehore zal brengen. Hij zingt oud-christelijke antifonen uit de Byzantijnse en Maronitische traditie in het Arabisch en oud-Grieks. Tevens zal hij het Onze Vader zingen in het Aramees, het dialect dat Jezus zelf heeft gesproken.

Anass Habib leidt masterclasses en cursussen in de techniek van klassiek-Arabische zang. ‘Terwijl de westerse toonladder gaandeweg is beperkt tot hele en halve tonen, is in de oosterse traditie ook de kwarttoon blijven bestaan. Die micro-tonaliteit geeft aan de muziek een heel eigen karakter. Het is heel waardevol dat we aandacht houden voor de eigen culturele rijkdom van de vaak kleine christelijke kerken in landen als Marokko, Libanon en Syrië. Dat wil ik in Tungelroy graag laten horen.’

De eucharistieviering is uiteraard gratis toegankelijk. Na afloop is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten bij een kopje koffie.

landelijke actie Kerkproeverij

Opzet van deze eerste ‘Kerkproeverij’ is dat kerkleden bekenden uit eigen kring (vrienden, familie, collega’s, buren) die weinig vertrouwd zijn met de kerk, uitnodigen om samen een keer een kerkdienst te bezoeken, ‘om het geloof te proeven’. Deze toegankelijke Kerkproeverij-diensten vinden landelijk plaats in het weekend van 9 en 10 september.

zaterdag 9 september 2017
Evenement Categorieën: