Swartbroek

parochie H. Cornelius

Op zaterdag 5 september 2015 organiseerde het kerkbestuur een parochievergadering, waarin de financiële resultaten van de jaren 2012-2014 werden besproken. Een groep geïnteresseerde parochianen beluisterde de presentatie en kwam met enkele waardevolle suggesties, die wij in de komende tijd gaan toepassen.Zo kwam het voorstel om in de wintermaanden het aantal eucharistievieringen te verminderen. Tegenover een relatief kleine groep gelovigen staan immens hoge stookkosten. Als kerkbestuur hebben we dit idee gevolgd en daarom besloten, in de winterperiode slechts eenmaal per twee weken de eucharistie te vieren. Dat is jammer; het liefst houden we de deur altijd voor u open – maar gezien de cijfers is dat niet verantwoord.

Let op: van december ’15 t/m mrt ’16 slechts één Mis in twee weken

In onderstaand overzicht ziet u, op welke dagen er al dan niet een eucharistieviering in onze kerk is. Op de zaterdagen dat de kerk gesloten blijft, kunt u uiteraard aansluiten in Tungelroy om 17.30 uur.
De regeling gaat in bij het begin van de advent; met Pasen keren we terug in het gewone wekelijkse ritme. We zullen dan onze ervaringen met de winterperiode gaan evalueren.

Wél een H. Mis op
za 28 nov
za 5 dec
za 19 dec
do 24 dec (19.00 uur)
za 26 dec (11.00 uur)
za 2 jan 2016
za 16 jan
za 30 jan
ma 8 feb (carnaval, ochtend)
za 20 feb
za 5 mrt
za 19 mrt (gezinsmis)

Géén H. Mis op
za 12 dec
do 31 dec
za 9 jan
za 23 jan
za 6 feb
za 13 feb
za 27 feb
za 12 mrt

Over Paus Cornelius

cornelius2Cornelius stamde uit het adellijke Romeinse geslacht der Cornelii. In maart van het jaar 251 werd hij tot bisschop van Rome gekozen op de stoel van Petrus. De zetel was na de marteldood van zijn voorganger Sint Fabianus († 250; feest 20 januari) achttien maanden onbezet gebleven. Dit had waarschijnlijk alles te maken met de heftige christenvervolgingen die er woedden onder keizer Decius (249-251). Cornelius maakte juist nog het staartje ervan mee. willibrordus

Tijdens de gruwelijke vervolgingen waren er heel wat gelovigen geweest die uit angst voor martelingen waren bezweken en aan de goden hadden geofferd. Zij werden de ‘lapsi’ (= ‘afvalligen’) genoemd. Na de tijd van Decius wilden er weer velen terugkeren naar de kerk, en Cornelius besloot te handelen in de geest van zijn voorganger en hun nog een kans te geven, op voorwaarde dat ze boete deden. Maar de strenge richting onder de gelovigen was het daar niet mee eens: zij hadden immers wel standgehouden, en nu zouden ze weer met hun verraders tot dezelfde gemeente moeten behoren…!? Zij kozen een tegenpaus, Novatianus.

Het is zeker dat zich in de 9e eeuw in de Santa Maria Maggiorekerk te Rome Corneliusrelieken bevonden. Paus Gregorius IV († 844) had opgemerkt dat de schrijn met de relieken van de heiligen Calixtus, Cornelius en Calepodius in de kerk zo opgesteld was dat de gelovigen er met de rug naar toe stonden. Vandaar dat de paus de relieken in de absis van het westkoor begroef onder een op het oosten gericht altaar; daarboven liet hij een baldakijn aanbrengen.

Vanuit Kornelimünster verspreidde de devotie tot Cornelius zich in de middeleeuwen over heel christelijk Europa. Het schijnt dat er meer dan zeshonderd bedevaartplaatsen waren. Een zeer bekende bevond zich in de Belgische plaats Ninove. De in 1138 gestichte premonstratenzerabdij was aan de heiligen Cornelius en Cyprianus toegewijd en ontving kort na de stichting relieken vanuit Kornelimünster. Er gingen er ook naar de St-Hermeskerk in het nabijgelegen Ronse. Van het Cornelis-bedevaartsoord in Ninove zijn intussen middeleeuwse pelgrimsinsignes teruggevonden in de zuidelijke provincies van Nederland, met name in Maastricht en in het Zeeuwse Nieuwlande, maar ook ver boven de rivieren tot in Amsterdam en Kampen aan toe.

De H. Cornelius kerk te Swartbroek

De H. Cornelius kerk te SwartbroekCurabitur consequat semper diam a lacinia. Sed lobortis condimentum ante, eu dictum ligula mattis in. Aliquam eget varius risus, eu molestie nisi. In in tincidunt enim. Phasellus at sapien eros. In at rutrum dui. Sed id erat et sem ultrices ullamcorper. Ut sagittis varius nibh, a pretium tellus adipiscing ut. Pellentesque metus nulla, feugiat posuere posuere a, porttitor vel nulla.

In ruim 20 eeuwen kerkgeschiedenis is er nogal wat franje bijgekomen in de liturgie en in de kerkelijke gebruiken.
Soms zien mensen de kern niet eens meer: de vreugde over God, die God-mét-ons wil zijn.
In de mensengeschiedenis hebben we steeds meer (technische) zekerheden ontwikkeld, maar soms dreigen we spiritueel op een onbewoond eiland te stranden.