Stramproy

E-mail: pastooramal@webparochie.nl
Telefoon: 0495-561273
Telefoonnummer noodgeval: 06-84885884

Bankrekening nr. misintenties: NL78 RABO 0149 9062 34 t.n.v. R.K. Parochie H. Willibrordus
Bankrekening nr. kerkbijdrage: NL59 RABO 0149 9155 00 t.n.v. R.K. Parochie H. Willibrordus

Beschikbaarheid van het parochiebureau: dinsdag en woensdag van 10.00-12.00 uur

KERKHOFBEHEER:

Mathieu Meulen

Pr. Beatrixstraat 17

6039 CG Stramproy

e-mail; m.p.a.m.meulen@home.nl

tel; 0651426950

KERKHOFADMINISTRATIE:

Gonnie Ramaekers-van Horne

Pastoor Greijmansstraat 34

6039 GG Stramproy  tel. 0495562279 of 0619786030

e-mail; t.gramaekers@kpnmail.nl

St. Willibrordus

De parochiekerk van Stramproy heeft als patroonheilige de H. Willibrordus, ‘Bisschop der Friezen’ (658 – 739).
Stramproy werd tot zelfstandige parochie verheven op 17 september 1583. De parochie behoorde tot het bisdom Luik en het dekenaat Maaseik.
Sinds de nieuwe kerkelijke hiërarchie van 1853 behoort Stramproy tot het Nederlandse bisdom Roermond en het dekenaat Weert. Ook gemeentelijk valt Stramproy onder Weert; door de gemeentelijke herindeling per 1 januari 2008 ging de zelfstandige gemeente Stramproy op in Weert.

De St. Willibrorduskerk te Stramproy

De Willibrorduskerk te StramproyDe oudste bronnen spreken reeds in de 12e en 13e eeuw over een kerkgebouw in Stramproy. In aantekeningen uit 1299, waarin de kerkdiensten en dienden geregeld worden, worden Stramproy, Ittervoort en Baexem genoemd als kapellen of hulp kerken van de parochie Thorn. Om sterker te staan tegenover de krachten van de Reformatie, dringt het kapittel van Thorn er bij de bisschop op aan om deze dorpen tot zelfstandige parochies te verheffen. Tevens zal het kapittel instaan voor het financieel onderhoud van de parochiekerken.
Daarvan komt in de tijd daarna niet veel terecht; in de 18e eeuw wordt regelmatig slecht onderhoud aan de kerk gemeld.
Dat de kerk inmiddels te klein is geworden voor het aantal parochianen, is begin 20e eeuw reden om de oude Kerk te slopen. In 1922 en 1923 wordt een nieuwe parochiekerk gebouwd, waarbij de hele dorpsgemeenschap van Stramproy met menskracht en paardenkracht het grootste deel van het werk levert. Op 9 februari 1923, de feestdag van de heilige Apollonia (de tweede patroon van de kerk, die wordt aangeroepen als patroon tegen kiespijn), wordt de nieuwe kerk in gebruik genomen door pastoor Greijmans. De kerk wordt op 1 mei 1923 ingewijd door de bisschop van Roermond, mgr. Laurentius Schrijnen (1914 – 1932). De mergelstenen toren uit de 15e eeuw is een blijvende herinnering aan het oude kerkgebouw.

Over de patroonheilige Willibrordus

willibrordHij is patroon van het Groothertogdom Luxemburg en van de plaats Echternach; van de Nederlandse kerkprovincie (sinds 1939), van het bisdom Haarlem en het aartsbisdom Utrecht; van de Nederlandse plaatsen Deurne, Oss, Sint-Willebrord en Vlaardingen.

Er zijn (of waren) Willibrorduskerken te Almelo, Alphen (N-B), Ammerzoden, Ammerzoden, Amsterdam, Arnhem, Bakel, Beekbergen, Beilen, Berghem, Bergschenhoek, Berkel-Enschot, Bodegraven, Boskamp, Boven-Leeuwen, Boxtel (kapel), Casteren, Coevorden, Demen†Dieden, Deurne (kapel), Diessen, Domburg, Drempt, Eersel, Esch, Geijsteren, Goënga, Guttecoven (& Nicolaas), Hedel, ’s Heerenhoek, Heeswijk, Heiloo (& Maria), Helenaveen, Hengelo (Gld), Hengelo (Ov), Herveld, Hilversum, Holwerd, Hooge-Zwaluwe, Hulst, Julianadorp, Klein-Zundert, Kloosterburen, Lemmer, Lierop (kapel), Liessel, Middelbeers, Midsland, Milheeze, Mill, Neerkant, Obbicht, Oegstgeest (sinds 780), Olburgen, Oldemarkt, Oss, Ossenisse, Oud-Vossemeer (Tholen), Oude-Pekela, Ravenstein, Rhoon, Riethoven, Rotterdam, Ruurlo, Sappemeer, St-Willebrord, Steenderen, Stramproy, Swifterband, Ter Apel, Terneuzen, Teteringen, Tilburg, Veenendaal, Vierakker, Vilsteren, Vlaardingen, Vleuten, Vlierden, Vroomshoop, Waalre, Wassenaar, West-Vlieland, Wijhe, Wintelre, Zeelst en Zierikzee. Onder anderen hebben (of hadden) Delft, Den Haag en Noordwijk een Willibrordusschool.

Daarnaast is (of was) er een Willibrordustehuis in Den Haag, Heiloo, Katwijk/Rijn, Middelburg en Wassenaar. Zijn beeltenis komt voor in de gemeentewapens van Bakel†Milheeze, Berghem, Deurne, Mill†St-Hubertus, Papenhove, Riethoven, Stramproij en Teteringen. Bovendien is hij patroon van de bakkers (Nijmegen), van bierhandelaren, caféhouders en herbergiers (vanwege de bronnen en de vele wijnwonderen); van toneelspelers en dansers (vanwege de springprocessie te Echternach); en van de arbeiders. Daarnaast is hij patroon van de Sint-Willibrordvereniging. Zijn voorspraak wordt ingeroepen bij epilepsie en aanverwante ziekten. Hiermee schijnt de beroemde springprocessie samen te hangen, die elk jaar op zijn feest te Echternach door duizenden pelgrims wordt meegemaakt. In de 13e eeuw werd de omgeving van Trier waar ook Echternach onder valt, door een epidemis van sint-vitusdans getroffen.

Men begon pelgrimages naar Willibrordus’ graf te organiseren en riep zijn hulp in. De ziekte week. Sindsdien houdt men de herinnering aan dit wonder in ere met de ‘springprocessie’: drie stappen voorwaarts. twee achterwaarts, wiegend op de voorvoet. Hij wordt afgebeeld als bisschop (tabberd, staf en mijter) vaak met een kerkmodel van de Utrechtse (Sint-Maartens)dom bij zich; daarnaast is er ook vaak een wijnvat te zien, waar hij soms zijn staf insteekt.